طلاوجواهرقوچ

سایت قوچ سازنده،فروشنده و خریدار انواع طلاوجواهرآلات به صورت نقد و اقساط

طلاوجواهرقوچ

سایت قوچ سازنده،فروشنده و خریدار انواع طلاوجواهرآلات به صورت نقد و اقساط

تاریخچه طلا

طلا این فلز گرانبها که از دیر باز مورد توجه انسان قرار گرفته است و به سبب رنگ و شکل پذیری آن و ارزشمندی که در میان اقوام مختلف پیدا کرد مورد توجه قرار گرفته است بدین سبب برآن شدیم که خلاصه ای را فراهم نموده و این فلز را معرفی نماییم.  

طلا یا زَر تاریخچه طلا

طلا فلزی نرم وشکل‌پذیر به رنگ زرد روشن و براق است که در مجاورت هوا و آب زنگ نمی‌زند و تیره نمی‌شود. این فلز را به صورت خالص در طبیعت به صورت دانه‌ای یا تکه‌ای در میان سنگ‌ها، کانی‌های بلوری شده و مواد ته نشینی آبرفتی پیدا کرد.

همچنین در میان کانی‌ها به صورت ترکیبی با دیگر عنصرها به ویژه تلوریم دیده شده اما فراوان نیست. نماد شیمیایی این عنصر، Au از نام لاتین آن aurum به معنی «درخشش سپیده دم» گرفته شده‌است.

کاربرد طلا

تاریخچه طلا

در تاریخچه طلا ارزش طلا به دلیل کمیابی آن، کاربردپذیری آسان، تصفیه راحت، مقاومت در مقابل زنگ زدن و خوردگی، رنگ متمایز، واکنش‌ناپذیری با دیگر عناصر است ویژگی‌هایی که در کمتر فلز دیگری دیده می‌شود.

همچنین این فلز این قابلیت را دارد که تا حد رشته‌های بسیار کوچکی درآید که این خاصیت در ساخت جواهرات کاربرد بسیار مهمی دارد.طلا از آغاز تاریخ مکتوب بشر همواره فلزی گران‌بها و محبوب بوده‌است که برای ضرب سکه، ساخت جواهرات و کاربردهای هنری استفاده می‌شده‌است.

در گذشته سیاست مالی بسیاری از کشورها بر پایه استاندارد طلا استوار بود یعنی پول هر کشوری معادل مقدار مشخصی از طلا بود. استاندارد طلا از آغاز جنگ جهانی اول در بیشتر کشورهای اروپایی و پس از آن به تدریج در کشورهای دیگر کنار گذاشته شد و سیاست پول بی‌پشتوانه جایگزین آن شد.

طلا معمولاً به صورت آلیاژ همراه با فلزات دیگر استفاده می‌شود. مس رایج‌ترین فلز برای ساخت آلیاژ طلاست و گاهی از فلزات دیگری مثل نقره، نیکل، و پالادیم هم استفاده می‌شود. درصد طلای موجود در هر مصنوع فلزی به عنوان عیار طلا نامیده می‌شود مثلاً طلای ۱۸ عیار (۷۵۰) حاوی ۷۵ درصد طلاست و طلای ۹۰۰ شامل ۹۰ درصد طلاست.

طلا از قدیم تا امروز

تاریخچه طلا

فلز طلا از جمله فلزاتی بوده که از باستان مورد استفاده بشر بوده است.برای تاریخچه طلا میتوان گفت که

قدیمی‌ترین معدن طلا (۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح) در بین‌النهرین، در خاورمیانه و مربوط به سومریان بوده‌است.طلا از گذشته‌های بسیار دور، به ‌دلیل جلای زیبا، مقاومت بالا در مقابل عوامل شیمیایی، شکل‌پذیری خوب و کمیابی، در طول تاریخ مورد توجه بشر بوده و دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشد.

طلا به عنوان مهمترین استاندارد پولی جهان مطرح بوده و بیشترین مورد مصرف آن در ساخت سکه و شمش طلا به عنوان ذخایر پولی بین‌المللی است.

این فلز به علت زیبایی و مقاومت، به صورت زیورآلات و کارهای هنری نیز استفاده می‌شود.

این فلز همچنین درساخت لوازم الکترونیکی دقیق مورد استفاده است به‌طوریکه در آینده رده اول مصرف طلا را به خود اختصاص خواهد داد.

فلز طلا به عنوان یک سرمایه ملی و پشتوانه اقتصادی کشور مطرح می‌باشد، بنابراین اطلاع رسانی در مورد آمار قیمت، تولید، ذخیره و …این فلز گران‌بها در ایران در مقایسه با دیگر کشورها برای برنامه‌ریزی بهتر در جهت استخراج و استفاده از آن مفید و حتی ضروری می‌باشد.

این فلز از قدیمی‌ترین فلزات شناخته ‌شده است که مورد استفاده قرارگرفته است، زیرا به سادگی شکل‌پذیر می‌باشد. هندی‌ها اولین بار در کتاب مقدسشان (۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح) به طلا اشاره کرده‌اند.

طلای مصر

در زمان فراعنه مصر استفاده از طلا در جواهرسازی و تزئینات، بجز برای فرعونیان،خانواده آن‌ها، کاهنین و مقامات بلند پایه ممنوع بود.

تاریخچه طلا

براساس اطلاعات محلی در مصر، طلا برای اولین بار در نیل آبی و معادن خاص گزارش شده که به سال ۲۲۰۰ قبل از میلاد برمی‌گردد

گنجینه‌های فوق‌العاده یافت شده در مقبره فرعون توتانخامونکه در سال۱۳۵۰ قبل از میلاد مسیح دفن شده، شاهدی بر استانداردهای بالای زرگری در مصر است.

تابوت او شامل ۱۱۰ کیلوگرم طلای ناب است که چهره وی برروی آن با دست کنده‌کاری و تزئین شده است.

صدها سال بعد در تمدن اینکاها ، طلا ارتباط تنگاتنگی با پرستش خدا داشت؛ چنانکه معبدی برای خورشید، بنام کوری‌کانچا در کوزکو بنانهاده شد که پایتخت اینکاها در قرن۱۴ شد.

دریونان باستان سکه‌های طلا در سده‌های هفتم و هشتم پیش از میلاد رایج بوده است و در ارمنستان استفاده از سکه‌های طلا در سده اول پیش از میلاد شروع شد.

طلا در زبان های فارسی به زر، فرانسه به OR ، انگلیسی به GOLD ، آلمانی به GOLD ، ایتالیایی به ORO و عربی به ذهب معروف است.

 

طلا در ایران

تاریخچه طلا

 

تاریخچه طلا در دوره مادها از اطراف شهر همدان بهره برداری می‌شد.

باستان شناسان معتقدند تاریخچه طلا از هزاره سوم قبل از میلاد در ایران مورد استفاده قرار می گرفت.

در طول تاریخ معادن بسیاری از طلا و نقره در ایران کشف می‌شد.

در دروه قاجار و دوران صدراعظمی امیر کبیر اقداماتی در جهت استخراج معادن صورت گرفت

طلا در ایران به طور طبیعی کم بوده و در برخی از رودخانه‌های کردستان، خراسان و قره داغی نزدیک ارس یافت می‌شد.

تاریخچه طلا

از طلا به عنوان نمادی برای پاکی، ارزش، سلطنت و مخصوصاً نقش هایی که ترکیبی از این ویژگیها است استفاده می شود.

کشور ایران از لحاظ جغرافیایی بر روی کمربند معدنی جهان قرار دارد و معادن ارزشمند طلا و کانی و سنگهای معدنی ارزشمند برخوردار است

 

در تاریخچه طلا درصنعت طلا و جواهر و ساخت و تولید زیور آلات و مصنوعات فلزات قیمتی ایران سرآمد کشورهای جهان است.

طلاسازان و جواهرسازان ایرانی در ادوار مختلف تاریخی چه پیش از اسلام و چه بعد از آن در ساختن اشیاء تزئینی و زیور آلات گرانبها، از مهارت خارق العاده ای برخوردار بوده اند

مجسمه مشهور بز بال دار، جام طلای افسانه زندگی، جام طلای مارلیک و ده ها اثر تاریخی دیگر اسناد تاریخی در این خصوص هستند

تاریخچه طلا

مادها می توان پیشگام سبک های هنری دانست، ودر دوره هخامنشیان، با نزدیکی فرهنگ ها و تمدن های شرق باستان به نقطه اوج رسید.. در دوران هخامنشی، به خلق آثار بسیار با ارزش هنری در تمامی زمینه ها به خصوص در فلزکاری به وجود آورد

در دوره هخامنشیان برای اولین بار در جهان سکه طلا توسط داریوش کبیر در ایران ابداع شد

جواهر سازان ایرانی در عصر خود همواره شهره آفاق بوده اند.

قرن بیستم صنعت طلا جواهر سازی ایران وارد عصر جدیدی شد

‏همچنین آثار مربوط به سده های نخستین هزاره اول و متعلق به ساکنان آغازین آذربایجان وکردستان (ماناییها، سکاها و مادها) از جمله زیبا ترین اشیای زینتی جهان محسوب می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.